- Accesorii (74)
- Acumulatori (13)
- Aparate Foto Compacte (29)
- Aparate Foto DSLR (11)
- Aparate Foto Format Mediu (4)
- Aparate Foto Mirrorless (0)
- Binocluri (46)
- Blitzuri (5)
- Echipamente pentru studio (27)
- Filtre (25)
- Fundaluri (6)
- Hartie pentru imprimanta (1)
- Huse pentru aparate foto (29)
- Lunete (7)
- Obiective Foto (74)
- Produse EOL (360)
- Rucsacuri (7)
- Scannere de film (0)
Developarea negativelor alb-negru
Publicata la: 04 noiembrie 2004
Ustensile de baza pentru developarea filmului
Kitul de baza pentru developare cuprinde:
* un tanc de developare de 250-500 ml si 1-2 spirale
* un cilindru gradat mic pentru masurarea substantelor concentrate (25-50 ml)
* un cilindru gradat mare pentru masurarea substantelor preparate (250-500 ml)
* o palnie
* 4 sticle (de preferat de sticla) pentru stocarea substantelor
* un termometru
* 2-4 carlige speciale pentru agatarea filmului la uscare
Procedura
Aranjati substantele necesare in ordinea indicata de instructiuni (revelator, stop, fixare, agent de umezire) si aduceti-le la temperatura de procesare.
In intuneric, montati filmul pe spirala si inchideti tancul cu filmul inauntru, astfel incat sa nu intre lumina. De acum, puteti lucra pe lumina. Masurati volumul necesar de revelator si turnati-l repede in tanc. Acum puneti si al doilea capac si agitati tare tancul pentru a indeparta bulele de aer de pe film. In acest moment incepe timpul de developare, iar cand se termina, scoateti tot revelatorul din tanc.
Agitarea la 3 secunde
Daca agitati la intervale de 3 secunde, rasturnati tancul si intoarceti-l imediat la pozitia initiala. Dupa o pauza de 3 secunde, repetati secventa pana cu aproximativ 10-15 secunde inainte de terminarea timpului de developare specificat.
Agitarea la 1 minut
Tabelele de developare pentru revelatori dau si timpi pentru agitare la intervale de 1 minut. In acest caz trebuie procedat astfel: dupa ce ati turnat revelatorul si ati inchis tancul, agitati tare si loviti tancul pentru a indeparta bulele de aer de pe film. Lasati tancul nemiscat pana trece primul minut de developare. La inceputul minutelor urmatoare intoarceti tancul invers cu putere si aduceti-l imediat in pozitia initiala.
Developarea prin rotire
De ceva timp, un ajutor foarte bun pentru agitarea manuala la developare il constituie dispozitivele rotitoare, destinate initial developarii color. Incalzirea si agitarea se desfasoara automat (in unele dispozitive, chiar intregul proces). Aceasta asigura reproductibilitatea procesului, gratie agitarii si temperaturii constante.
Developarea fortata
Developarea fortata se refera la subexpunerea filmului cu 1-3 trepte compensand prin prelungirea timpului de developare. In acest proces apare o problema importanta: contrastul negativului este afectat nu numai de developare, dar si de contrastul subiectului. Daca fotografiati un subiect cu contrast redus, filmul poate fi developat la o sensibilitate mai mare, astfel incat vor fi reproduse toate tonurile din fotografie. Daca subiectul este foarte contrast, developarea fortata poate duce la o pierdere a detaliilor, astfel incat nu mai poate fi reprodusa intreaga gama tonala fotografiei.
Raportul dintre contrastul subiectului si sensibilitatea care va fi utilizata nu poate fi definit exact, ci se bazeaza mai mult pe experienta.
Daca revelatorul pastreaza sensibilitatea, sensibilitatea nominala poate fi atinsa la o valoare beta de aproximativ 0,55-0,60.
Valoarea beta va creste cu circa 0,15 pentru fiecare treapta (DIN 3), de exemplu, la treapta 1 de supradevelopare, beta este 0,65-0,80, la treapta 2, este 0,80-0,95, la treapta 3 este 0,95-1,05. Aici apare o problema foarte importanta: cu cat filmul este supradevelopat mai mult, cu atat va fi mai greu de controlat contrastul in procesarea fotografiilor.
In cazul filmelor foarte supradevelopate nu poate fi obtinuta o demarcatie clara intre lumini si umbre, deoarece, deseori, este depasita capacitatea de redare a contrastului oferita de hartia fotografica.
Continuarea procesarii (baia de stop, fixarea, spalarea, uscarea)
Dupa ce ati scos revelatorul, turnati baia de stop si agitati continuu timp de 30-60s. Dupa stop urmeaza fixarea si spalarea.
Deoarece revelatorul este o baie mai putin toleranta, durata si temperatura bailor ulterioare trebuie ajustate dupa durata si temperatura revelatorului. Temperatura acestora nu trebuie sa varieze cu mai mult de 20 de grade C fata de cea a revelatorului, pentru ca aceasta poate dauna gelatinei. Dupa spalare, aplicati un agent de umezire.
Agatati filmul la uscare cu ajutorul unui carlig si atasati alt carlig la capatul care atarna, pentru a impiedica rularea sa. Uscarea poate dura intre 30 si 60 de minute, in functie de temperatura si umiditatea aerului. Daca filmul este tratat cu Drysonal (un accelerator de uscare) imediat dupa spalare, uscarea poate dura si doar 5 minute.
Dupa uscare, taiati filmul in 4-6 fasii, in functie de formatul filelor pentru arhivare.
Alegerea revelatorului
Tipul revelatorului folosit, impreuna cu filmul, determina calitatea finala a negativului. Revelatori diferiti au efecte diferite si trebuie utilizati in conformitate cu scopul urmarit.
1. Revelatori pentru granulatie super-fina
Acesti revelatori contin unele substante care le permit developarea filmului in mod fizic, adica dizolva temporar argintul, apoi il lasa sa cristalizeze din nou in alta forma, spre deosebire de alti revelatori care actioneaza pur chimic. Curbele lor caracteristice se disting printr-o sectiune lunga si dreapta si o crestere foarte usoara. Aceasta inseamna ca, in negative, umbrele sunt reproduse cu o definitie buna, iar zonele luminate nu slabesc nici cand subiectul este foarte contrast.
Tehnologiile folosite in filme ca Ilford Delta, Kodak T-Max sau Fuji Neopan, cer revelatori cu proprietati speciale, ca Tetenal Ultrafin Plus sau Ultrafin SF. Ambele produse reprezinta un important pas inainte in tehnologia de developare alb-negru, care poate fi vazut in valorile imbunatatite ale granulatiei, claritatii, rezolutiei si tonalitatii, si nu in ultimul rand intr-o crestere a sensibilitatii.
Ambii revelatori ofera rezultate de prim clasa, nu numai cu filmele enumerate mai sus, ci cu orice alte filme alb-negru.
Ultrafin Plus
Acest revelator produce o granulatie fina fara a pierde decat putin din sensibiltate. Performantele sale sunt potrivite mai ales pentru emulsii cu cristale T (Kodak T-Max) sau cu tehnologie "core shell" (Fuji Neopan sau Ilford Delta). De aceea este excelent pentru developare fortata, cu toate ca prorietatile sale pot fi utile si in developarea filmelor alb-negru conventionale.
Ultrafin Plus este disponibil sub forma de concentrat lichid din care se obtine o solutie cu 4 parti apa. Cu un litru de solutie pot fi developate pana la 12 filme. Solutia de lucru are un termen de pastrare de cca. 2 luni, iar concentratul poate fi stocat, nedeschis, timp de 6 luni.
Ultrafin SF
Ultrafin SF este un revelator pentru granulatie ultra-fina cu pierderi de sensibiltate minime, destinat mai ales folosirii in sectorul profesional. Proprietatile acestui revelator pudra sunt utile mai ales pentru solicitarile fotojurnalismului, fotografiei documentare si artistice (fotografie de teatru, fotografie la lumina ambianta).
Ultrafin SF este un revelator foarte energic. Este compus din doua amestecuri de pudra si are o perioada de stocare neobisnuit de lunga (cca 6 luni). Daca solutia de lucru normala este diluata cu alte 1-3 parti apa poate fi folosita ca revelator cu doza unica pentru anumite tipuri de film. In functie de dilutie, creste si timpul de developare de 2-3 ori. O determinare exacta a rezultatului developarii poate fi obtinuta printr-o developare de proba, mai ales pentru developarea fortata. Cu un litru de Ultrafin SF pot fi developate pana la 10 filme.
2. Revelatori cu doua faze pentru granulatie fina (Emofin)
Principalul avantaj al developarii cu Emofin este contrastul excelent. O expunere incorecta influenteaza densitatea negativului, insa gradatia negativului este aceeasi. La marire, contrastul este obtinut de obicei prin timpul de expunere si nu prin gradare. Emofin, insa, este un revelator pentru granulatie foarte fina, cu pierderi minime de sensibiltate si care compenseaza bine expunerile incorecte gratie liniei drepte a curbei sale caracteristice.
Developarea in doua faze cu Emofin limiteaza contrastul, fara a da rezultate similare unei developari mai reduse. Limitarea contrastului este greu detectabila la subiecte cu contrast redus sau normal, insa devine evidenta in cazul subiectelor cu contrast ridicat.
Cand procesati mai multe filme cu acest revelator si conditiile raman neschimbate, primul si ultimul film vor fi developate cu aceleasi rezultate.
Emofin
Emofin este format din doua parti: prima baie contine in principal substantele de developare, iar cea de-a doua contine o substanta alcalina si aditivi speciali. In prima faza, stratul de emulsie absoarbe o cantitate limitata de solutie de revelator, in functie de puterea si cantitatea acestuia. Aici are loc doar o developare slaba.
Daca, dupa tratarea cu prima baie, filmul nu este spalat inainte de a fi introdus in a doua baie, aceasta solutie penetreaza rapid emulsia. Are loc o developare accelerata. Continua pana cand substantele absorbite de emulsie sunt utilizate in totalitate sau ies din emulsie. Sunt disponibile o cantitate limitata de revelator si un exces de substanta alcalina. Aceasta inseamna ca, in punctele foarte expuse, substantele sunt consumate mai repede, iar densitatea creste pana la un punct si cresterea se opreste inainte de terminarea baii. Rezultatul este o reproducere excelenta a delaliilor in zonele luminate. Dimpotriva, in punctele care nu au fost foarte expuse, revelatorul este consumat mai incet. Developarea continua apoi pe toata durata baii, astfel inat zonele de umbra sunt developate mai intens.
Mai intai turnati faza 1 in tanc si agitati la intervalele selectate. La terminarea perioadei specificate, turnati rapid continutul inapoi in recipientul de stocare si, fara a clati, turnati faza a doua in tanc. Dupa developare, turnati solutia inapoi in sticla si turnati baia de stop. Intr-un litru de solutie (faza 1+2) pot fi developate 15 role de film, fara diferente de calitate de la prima la ultima rola.
In cazul developarii fortate, pot fi procesate doar 10 filme pe litru, obtinand cea mai fina granulatie si o pierdere minima de sensibilitate. Daca folositi Protectan, solutiile por fi pastrate cam 3 luni.
3. Revelatori de suprafata
Neofin Blue si Neofin Red sunt revelatori de suprafata si ofera o pierdere mica de sensibilitate, mentinand granulatia specificata de producator. Datorita modului in care este construita imaginea - de la suprafata granulelor de argint - halo-ul difuz este redus in mare masura. Nici cel mai mic detaliu din imagine nu dispare si aceasta are un efect benefic asupra definitiei. Revelatorul contine si agenti speciali de decelerare care asigura construirea lenta a imaginii.
Acesta inseamna ca negativele sunt gradate armonios.
O particularitate a actiunii Neofin-ului este aceea ca imaginea este construita incepand cu umbrele, iar detaliile in lumina apar doar dupa un timp.
Ambalarea in doze unice are avantaje considerabile: de fiecare data folositi revelator proaspat, astfel incat rezultatele obtinute sunt uniforme, si nu aveti probleme de sticare.
Acest ambalaj este foarte practic si contine exact cantitatea necesara umplerii unui tanc, deci nu este necesar sa mai masurati, ci doar a adaugati apa pana la volumul tancului.
Neofin Blue
Acest revelator lucreaza incet si este de preferat sa il folositi pentru filme de sensibilitate redusa si medie. Daca folositi filme cu sensibilitate ridicata, trebuie sa lungiti timpul de developare.
Neofin Red
Neofin Red lucreaza mai rapid, adica are o capacitate de developare mai puternica datorita alcalinitatii mai ridicate, astfel ca este indicat pentru filme cu sensibilitate ridicata.
4. Revelatori speciali
Neopress HC
Neopress HC este un revelator pentru negative alb-negru, destinat utilizarii in presa: este foarte rapid, produce contururi bine definite si granulatie fina cu o pierdere minima de sensibilitate, deci este ideal pentru developare fortata. Contrastul poate fi controlat prin dilutie. Si revelatorul concentrat, si solutia de lucru, pot fi pastrate foarte bine. Un litru de concentrat poate developa pana la 160 de filme (135/36).
Neofin Doku
Modul in care lucreaza Neofin Doku exemplifica foarte bine efectul pe care revelatorul il poate avea asupra rezultatului final. Neofin Doku este un revelator de compensare; gratie compozitiei sale speciale, poate asigura echilibrarea contrastelor ridicate (compenseaza). Neofin Doku este utilizat mai ales pentru developarea filmelor speciale pentru documente, cum ar fi Kodak Technical Pan 2415 sau Agfaortho 25, care sunt developate de obicei la o valoare gamma extrem de mare. Acesta le developeaza cu un contrast indeajuns de redus incat sa poata fi utilizate ca imagine fotografica. Avantajul acestor materiale este ca pot produce o claritate extrem de ridicata si o granulatie deosebit de fina, care nu pot fi obtinute cu materiale alb-negru obisnuite.